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Veranstaltungsbeschreibung

119204a Mobile Interaction Design

Zuletzt geändert:28.10.2025 / Mucha
EDV-Nr:119204a
Studiengänge: Crossmedia-Redaktion/Public Relations (Bachelor, 7 Semester), Prüfungsleistung im Modul Mobile Interaktion Design in Semester 4
Häufigkeit: immer
Mobile Medien (Bachelor, 7 Semester), Prüfungsleistung im Modul Mobile Interaktion Design in Semester 2
Häufigkeit: immer
Studienübergreifendes Angebot - Minors, Prüfungsleistung im Modul Mobile Interaktion Design in Semester 1
Häufigkeit: immer
Dozent: Henrik Mucha
Sprache: Deutsch
Art: Flipped Classroom
Umfang: 4 SWS
ECTS-Punkte: 5
Workload: 150 hours incl. Assignments A1, A2, A3. See below for details.
Inhaltliche Verbindung zu anderen Lehrveranstaltungen im Modul:

MID is part of the design track of MMB.

You should follow this sequence off attending the courses because they build upon each other

  1. 119105 Grundlagen Design
  2. 119204 Mobile Interaction Design
  3. 119320 User Interface Design

It is also recommended to finalise the above three lectures before attending:

  • 119660 User Experience Design
  • 119665 Mobile Game Design
  • 119667 Game Design

Prüfungsform:
Bemerkung zur Veranstaltung: Deutsch
Beschreibung:

Bitte beachten Sie, dass diese Lehrveranstaltung für mehrere Studiengänge zu unterschiedlichen Zeiten angeboten wird / Please note that this course is offered for several degree programs at different times.

  • Nur MMB (Pflicht) Montags 14:15 – 17:30. Deutsch.
  • MI7 / Minors / … (Wahl) Thursdays 2:15 pm to 5:30 pm. English.

Lernziele

  • Designlösungen verstehen und informiert darüber sprechen können
  • Wiederkehrende Muster (Design Patterns) erkennen und beschreiben können
  • Designkonzepte verstehen und selbst erarbeiten können
  • Gängige Werkzeuge kennenlernen und benutzen können
  • In unterschiedlichen Gruppen zusammenarbeiten, Ergebnisse präsentieren und dafür argumentieren können

Learning Goals

  • Understand and discuss design solutions
  • Recognize and describe design patterns
  • Develop and understand design concepts
  • Learn and use relevant design tools
  • Collaborate in different teams
  • Produce design solutions
  • Present and argue for design outcomes
  • Transfer what you have learned to differnt use cases

Inhalt / Contents

  • 01 Interaction Design
  • 02 Design for People
  • 03 Getting Around
  • 04 Interface Elements
  • 05 Visual Design
  • 06 Mobile Interfaces
  • 07 User Research
  • 08 Concept Design
  • 09 Prototyping
  • 10 User Interface Design
  • 11 Standards and Guidelines
  • 12 Design Clinic
  • 13 Iterative Design
  • 14 A2 Presentation
  • 15 Mobile Interaction Design

Assignments
Prüfungsform KMP Für den Abschluss der Lehrveranstaltung sind insgesamt drei Aufgaben zu bearbeiten. Details werden in der ersten Vorlesung besprochen.

  • A1 30 %* Verstehen (Gruppenarbeit) Analyse einer bestehnden App (Produkt)
  • A2 50 %* Gestalten (Gruppenarbeit) Konzeption und prototypische Umsetzung (Figma) von App Screens
  • A3 20 %* Reflektieren (Einzelarbeit) Beschreiben des Designprozesses und Transfer der App-Idee auf eine andere Plattform
*Gewichtung bzgl. Gesamtnote Weitere Details zur Prüfungsleistung, siehe Moodle

Assignments
KMP Examination Format A total of three assignments must be completed to complete the course. Details will be discussed in the first lecture.

  • A1 30%* Understand (group work) Analysis of an existing app (product)
  • A2 50%* Create (group work) Conceptualization and prototypical implementation (Figma) of app screens
  • A3 20%* Reflect (individual work) Describe the design process and transfer the app idea to another platform
*Weighting for the final grade For further details on the examination, see Moodle.

English Abstract: This course teaches the fundamentals of interaction design in theory and practice, focusing on mobile applications. The course aims to train students to understand and critically discuss the design of digital products, and then to create and reflect on their own design solutions.
Literatur: Tidwell, J. (2010). Designing interfaces: Patterns for effective interaction design. O'Reilly Media, Inc. e-Book via HdM Library

Weitere Literatur finden Sie in der HdM-Bibliothek.